Łabędzia pieśń

Jak już nieraz wspominałam - uwielbiam podziwiać łabędzie.

Fascynują mnie, podobnie jak jaskółki. Lubię motywy z tymi dwoma rodzajami ptaków, dlatego też zmieniając wystrój swojego pokoju, zakupiłam obrazek z łabędziami. Wygląda tak:
Zdjęcie wykonane przeze mnie telefonem, stąd jakość może pozostawiać trochę do życzenia.




Potrzebowałam małego rozmiaru, przez co obraz jest trochę spłaszczony. Większy wyglądałby lepiej i robiłby większe wrażenie, ale nie zmieściłabym go na ścianie, więc jest ten oto powyższy. Szukałam jeszcze obrazków z jaskółkami, ale nie znalazłam nic, co by mi się spodobało.

Kilka ciekawostek o łabędziach:

1. Mogą mieć upierzenie białe lub czarno-białe. (Młode łabędzie przypominają mi dzikie gęsi, są brązowo-szare.)

2. Według legendy dusza Apolla, greckiego boga poezji i muzyki, wchodzi w łabędzia. Od czasów antycznych wielkich poetów nazywano łabędziami.

3. Od XV wieku funkcjonowało słowo łabęć - i jak się mówi to chyba łabęć czasem słychać.

4. Łabędzi śpiew oznacza ostatni występ, ostatnie dzieło autora lub dzieło kończące jakiś okres. (Legenda o cudownej pieśni umierającego łabędzia jest związana z łabędziem jako symbolem muz i poetów.)

5.  W wielu kulturach łabędzie kojarzono z kobietami. - Że smukłe, piękne, mądre, dostojne?

6. Najbardziej znany, że tak to ujmę, łabędź był ... kaczątkiem. Na pewno każdy zna baśń H. Ch. Andersena.

7. Biały łabędź jest symbolem czystości, piękna, światła i wdzięku, ale również szlachetności, mądrości oraz doskonałości.

8.  Łabędź, jako ptak związany z grecką boginią miłości Afrodytą, jest symbolem właśnie miłości. W hinduizmie, w parze z gęsią, tworzą symbol doskonałej jedności, również symbolizują wdech i wydech. W celtyckiej symbolice łabędź jest powiązany z muzyką, leczniczą mocą słońca i wody, ale też z miłością. W chrześcijaństwie biały łabędź jest symbolem czystości Matki Bożej, jego śpiew łączony był z Męką Pańską i śmiercią Chrystusa na krzyżu. Symbolizuje również ludzi oddanych życiu wewnętrznemu. Z drugiej strony łabędź symbolizuje obłudnika, zarozumialca i człowieka pysznego, jako że ptak ten trzyma wysoko szyję. Łabędź jest też symbolem wierności małżeńskiej oraz dwupłciowości ze względu na połączenie „męskiego” ciała i „kobiecej” szyi.

9. Możemy wyróżnić łabędzia niemego, czarnego, krzykliwego, czarnodziobego, trąbiącego i łabędzia o czarnej szyi.(jak odmienić łabędź czarnoszyi?)

I tym oto łabędzim wpisem żegnam ten paskudny, niełatwy dzień.Cały tydzień pewnie będzie okropny. Wrrr.
Lecące łabędzie. Zdjęcie prywatne zrobione 2 lata temu.

Łabędzie na wodzie. Zdjęcie mojego autorstwa.



Źródło:
1.  https://pl.wikipedia.org/wiki/%C5%81ab%C4%99d%C5%BA

Komentarze

  1. Jest jeszcze jedna ważna rzecz - łabędzie pozostają sobie wierne przez co najmniej kilka sezonów, a bywa, że i przez całe życie.
    A obraz przepiękny :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, łabędzie to królewskie ptaki! Nic dziwnego, że inspirowały wielu, którzy chcieli się z nimi kojarzyć...To pierwsze zdjęcie cudowne! Kiedy słyszę słowo łabędź, to myślę biały...Niech tak zostanie...

      Usuń
    2. To tym bardziej ich wierność urzeka, Królowo ;).
      A no królewskie, Mokko. Piękne są. Ok! ;D
      Pozdrawiam. ;)

      Usuń
  2. Łabędzie kojarzą mi się z baletem:-)
    Obraz fajny, wprowadza do wnętrza dobry nastrój:-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ,,Jezioro łabędzie" ;). Dziękuję, no tak ;).

      Usuń
  3. Bardzo rzadko widzę łabędzie, więc jak mam tylko możliwość być blisko w ich pobliżu to zawsze podziwiam te piękne stworzenia :D Pozdrawiam! wy-stardoll.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  4. Kilka dni temu, na wieczornym spacerze słyszała, bo nie dało się zlokalizować na szarym niebie, krzyk przelatującego , mam nadzieję, łabędzia. A może to był jakiś inny duży ptak?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Trudno powiedzieć. Nie wiem, czy łabędzie lecąc wydają jakieś dźwięki, bo nigdy nie słyszałam. Gęsi to słychać ;D. Żurawie chyba też.

      Usuń
  5. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  6. Łabędzie to piękne, eleganckie ptaki :) nawet, jeśli za młodu wyglądają nieciekawie :P Nie wiedziałam, że jest ich aż tyle :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Prawda ;D. No, ja właśnie też nie, wiedziałam, że są czarne i białe ;D. A tu są białe z czerwonym dziobem, i białe z czarnym dziobem, i czarne itd. ;D

      Usuń
  7. Przepiękny obraz. Śliczne łabędzie.

    OdpowiedzUsuń
  8. Najczęściej widuję tylko te białe :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Łabędzie to przepiękne i bardzo dumne ptaki
    A ja mam z dzieciństwa wspomnienie łabędzia agresywnego. Podeszłam za blisko niego jak wyszedł na brzeg ze stawu i zaczął na mnie okropnie syczeć i wyciągać szyję w moją stronę...Więc uciekłam szybko...
    To było w Łazienkach Królewskich w Warszawie bardzo dawno temu...

    OdpowiedzUsuń
  10. Niestety czasem te w miastach dokarmiane przez ludzi potrafią być dość … agresywne :/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jakiś mechanizm obronny pewnie wkracza w grę. Te jednak dzikie zwierzęta, a przybliżają się do ludzkich skupisk. Ludzie, jak to ludzie, czasem za bardzo sobie pozwalają. Te ptaki pewnie też się boją, są głodne. Nie wiem, jak tą agresję tłumaczyć.

      Usuń
  11. Uwielbiam patrzeć na łabędzie, są piękne i dostojne. U nas nad zalewem( tym bardziej dzikim) jest ich zawsze pełno. Staram się być ostrożna żeby ich nie spłoszyć kiedy chodzę i fotografuje. Nie jest łatwe to obserwowanie. Jestem ornitologiem amatorem czyli takim z zamiłowania 😃. Ciekawe informacje.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zgadzam się! ;) Ooo, to może zrobisz o tym jakiś wpis na swoim blogu, o ornitologii?? ;)

      Usuń
  12. Poszukałam łabędzi bo myślałam, że je też robiłaś :D a tu widzę, że kupiony obrazek pewnie dlatego zastąpiony przez jaskółki :) W każdym razie oba te gatunki ptaków mają coś w sobie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie, łabędzie były z Allegro ;D. Uwielbiam i jaskółki i łabędzie, ale zgadłaś powód zastąpienia jednych drugimi. ;)

      Usuń

Prześlij komentarz